حسنک وزیر

وب اگر چوبه دارم باشد/ دوست دارم که کنارم باشد/ چوبه بر دوش چنان است که گو/ دست در زلف نگارم باشد.

اختلاس12 تریلیاردی در وزارت علوم!!!

لابد می پرسید حالا مگر کل بودجه ی یک سال وزارت علوم چقدر است که12 تریلیاردش اختلاس شده است!؟(برای آن که اشتباه احتمالی­­ام را تصحیح کرده باشم، باید بگویم که 12 صفر جلوی دوازده بگذارید). اختلاسی که می خواهم از آن سخن بگویم مربوط به سال ­های 1389 تا 1392 است و بودجه­ی وزارت علوم ، طی این سال­ها چیزی حدود 11 هزار میلیارد تومان است یعنی رقمی بیش از کل بودجه­ی این چهار سال. اما مگر می­شود؟ متاسفانه، پاسخ، مانند پاسخ آزمایش هر انسان معتادی، مثبت است!

مبنای چنین محاسبه­ای، سخنان و ادعاهای معاون آموزشی وقت وزارت علوم در سال 1389 است. حسین نادری منش به نقل از خبرگزاری فارس گفته است:«برای آموزش یک فرد از ابتدایی تا اینکه از مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شود، نزدیک یک میلیون دلار هزینه می‌شود.» اما این سخن، هرچند تا حدود زیادی، اغراق آمیز هم به نظر می­رسد، چه ارتباطی با اختلاس در وزارت علوم دارد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است: با روی کار آمدن حسن روحانی، اعلام شد که دولت پیشین با روش­های غیر قانونی، اقدام به اعطای بورسیه به 3772 تن کرده است. اگر این رقم را در عدد یک میلیون دلار ضرب کنیم، حاصل آن 3772 میلیون دلار خواهد شد. با ضرب رقم حاصله در نرخ کنونی هر دلار، که همین امروز 3250 تومان است، همان رقم سرسام­آور 12 هزار میلیارد تومان یا 12 تریلیارد تومان به دست خواهد آمد. شما بگو 4 برابر اختلاس بزرگ بانکی معروف کشور! و درنتیجه، در حال حاضر، بزرگ­ترین اختلاس تاریخ کشور.

اما احتمالا هنوز مشخص نیست که بورسیه­های غیر قانونی چه ربطی به اختلاس دارند. در توضیح اختلاس آمده است:« مرتکب جرم اختلاس که یکی از کارمندان دولت یا سایر نهادهای انقلابی است، باید فعل مجرمانه خود را به صورت برداشتن یا تصرف ناروا نسبت به اموال منقول دولتی یا متعلق به اموال شخصی حقیقی که به مناسبت وظیفه به او واگذار شده است، به مرحله اجرا بگذارد.»

بدیهی است که در این پرونده، به ظاهر، پولی تصرف نشده است، اما قطعا تعدادی از مقامات دولتی که از قضا بسیار بیش از حد معمول هم دم از انقلاب زده و می­زنند(یعنی همان کاتولیک­تر از پاپ­ها) با توصیه و سفارش دیگران(که بی­شک برای توصیه­گیرنده منافع مستقیم سیاسی- اقتصادی در پی دارد) هزینه­های میلیاردی صورت گرفته برای بارور کردن سرمایه­های انسانی این کشور را در جهتی غیر صواب و نادرست، منحرف کرده­اند، و ضمن هدردادن بیت­المال، موجب پایمال­کردن حقوق افراد حقیقی مستعدتر در این زمینه شده­اند. به همین دلیل در نظام فرهنگی، آموزشی، و حتی اقتصادی کشور، اخلال ایجاد کرده­اند. چنین جرمی، بسیار اثرگذارتر و پردامنه­تر از جرایم مشهود و محسوس اقتصادی است، وتا سال­ها و بلکه دهه­ها، چون داغی بر پیشانی آموزش عالی کشور، آن را سرافکنده، و در چشم مخاطبان و کنشگرانش بی­اعتبار خواهد ساخت.

* این یادداشت، یک هفته پیش از رای اعتماد مجلس به وزیر جدید علوم(آقای فرهادی) تهیه شده است.

  
نویسنده : اصغر احمدی ; ساعت ۱:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٩/۱٩